To teach is to learn twice - Joseph Joubert

To teach is to learn twice   - Joseph Joubert

Thursday, June 17, 2010

Oh...cigu pula kamu ni.. Mana lesen?

Jalan-jalan cari berita hari ini. Tiba-tiba terbaca artikel di bawah ini di laman web  Berita Harian Online . Satu artikel yang menarik untuk dikongsi dan dikomen bersama rakan-rakan guru.

Lesen untuk guru
Oleh Khairul Anuar Abdul Samad
krull@bharian.com 
2010/05/22
MOHD Puad   (dua dari kiri)  beramah mesra dengan ibu bapa sambil diperhatikan   Ketua Umno Bahagian Pengkalan Chepa,  Dali Husin (kiri) selepas majlis perasmian mesyuarat PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan  Kemumin Pengkalan Chepa, semalam.
MOHD Puad (dua dari kiri) beramah mesra dengan ibu bapa sambil diperhatikan Ketua Umno Bahagian Pengkalan Chepa, Dali Husin (kiri) selepas majlis perasmian mesyuarat PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Kemumin Pengkalan Chepa, semalam.

Syarat mengajar bagi pelihara integriti profesion 
KOTA BHARU: Kementerian Pelajaran menimbang untuk mensyaratkan guru memiliki lesen perguruan, seperti doktor, peguam dan akauntan, bagi memelihara integriti profesion itu serta menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia.

Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata lesen perguruan itu telah dilaksanakan di Kanada dan sudah tiba masanya Malaysia menimbangkannya secara serius. 

Isu integriti menjadi perhatian kementerian saya dan perlu dicari satu kaedah bagaimana hendak mengekalkan integriti perguruan. Oleh itu, ada cadangan kita kaji atau lihat sama ada guru perlu ada lesen perguruan seperti doktor, peguam atau akauntan.

"Mereka perlu ada lesen, kalau langgar peraturan profesion mereka, lesen berkenaan akan ditarik balik dan tidak boleh membuat amalan pekerjaan itu,” katanya pada sidang media selepas merasmikan mesyuarat agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kemumin, Pengkalan Chepa, semalam.

Mohd Puad berkata demikian ketika mengulas kes seorang guru mencabul lima murid perempuan berusia antara 11 hingga 12 tahun di Sibu, Sarawak, ketika isterinya sedang menunggu waktu melahirkan anak sulung mereka.

Perbuatan guru berusia 32 tahun itu dikatakan bermula Mac lalu, tetapi semua mangsa termasuk seorang murid Tahun Enam yang juga adik iparnya, hanya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Sibu, Rabu lalu.

Mohd Puad berkata, kementerian memandang serius kejadian seumpama itu kerana sekiranya integriti guru tercemar, masyarakat akan hilang kepercayaan kepada guru.
Beliau bagaimanapun berkata, cadangan memperkenalkan lesen perguruan masih di peringkat awal dan belum dikemukakan ke Kabinet.

“Kajian juga belum dibuat kerana benda ini bukan mudah, ia membabitkan 390,000 guru di negara ini. Namun, kementerian sedang berusaha untuk menerokainya demi menjaga kepentingan profesion perguruan,” katanya.


*********************************************

Okay. Another sensational news on teachers. Kalangan keluarga pendidik senegara sempat gempar sejenak bila berita lesen-melesen ini tersiar. Boleh tahan juga rupanya tempias glamour menjadi seorang guru. Mana tidaknya. Sejak 3 - 4 tahun kebelakangan ini, banyak betul isu tentang profesion perguruan diperkata dan diperdebatkan di semua medium media. Setiap kali isu terbaru timbul, macam-macam respon dan komen yang dikemukakan. Yang paling ramai bersuara tentulah daripada kalangan guru sendiri kerana sah-sah merekalah sasaran utama dalam setiap isu panas pendidikan negara. Namun ada juga pihak-pihak tertentu yang terpanggil untuk tampil bersuara. Ada yang mengenang dan menyanjung guru. (Terima kasih banyak-banyak). Ada yang memperlekehkan hak dan kepentingan guru.(Terima kasih juga di atas pandangan sedemikian.Tidak mengapa. Guru-guru semua sememangnya hantu kaya raya dan tidak perlu pembelaan.) Tidak kurang juga ada yang langsung tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu langsung.(Terima kasih sekali lagi. Itu  sangat difahami. Maklumlah, sibuk dengan kehidupan masing-masing.) Well, it's a democratic country after all. Every one is entitled to his own opinions and ideas. Setiap individu masing-masing punya pilihan tindakan tanpa paksaan.
Nah, sekarang ini hangat pula dipertikaikan samada guru perlu ada lesen mengajar atau tidak. Persoalannya :
1. Hanya segelintir yang bermasalah tetapi mengapa pula seluruh warga guru mendapat tempiasnya? Kenapa tidak keluarkan sahaja akta yang berasingan untuk golongan suka buat hal ini supaya bila etika perguruan gagal dipatuhi, ada tindakan berasingan untuk individu terbabit.
2. Terjaminkah integriti profesion perguruan sekiranya pemilikan lesen ini dipraktikkan? Apakah dengan adanya lesen akan tidak lagi berlaku kes-kes cabul-mencabul dan guru-guru chipsmore "sekejap ada, sekejap takda"?
3. Untuk mendapat lesen ini, tentu ada syarat-syarat wajib. Tentu ada peperiksaan tertentu sebagai benchmark.(PTK pun belum tentu lepas 4 - 4, inikan lagi another exam to sit?) Kalau lesen mengajar ni ada benchmark pencapaian tahap cemerlang, kepujian atau sekadar lulus biasa, gaji ada bezalah yerr..? Aiii...silap-silap guru kena ambil Master atau PHD dulu barulah layak untuk mendapatkan lesen. Yalah, kan bagi memelihara integriti profesion serta menjadikan sistem pendidikan negara bertaraf dunia?  Mana boleh main-main benda ni.
4. So, sekiranya sudah berlesen sebagai guru yang bertauliah, kita boleh buat sekolah kecil-kecilan macam tadika tu kah? Profesion ini kan setaraf dengan doktor..(boleh buka klinik sendiri)...macam peguam (buka firma guaman sendiri). Marvellous then. Boleh cari side income ni. 
5. Bagaimana agaknya rupa lesen guru ini? Macam lesen memandu kah? Macam kad kredit mungkin? Pakai cip pintar juga kah macam IC? Untuk berapa lama tempohnya? Wajib renew? Boleh guna jadi kad diskaun tidur hotel masa cuti-cuti 1Malaysia juga mungkin..Hmmm. Kalau rasa-rasanya sudah bosan mengajar, bolehlah agaknya guru-guru biarkan lesen sampai  expired so no more laku one. Then guru-guru boleh pencen awallah mungkin..

Agak menarik juga kalau diimbas kembali isu-isu panas dalam dunia pendidikan sepanjang tempoh berkhidmat sebagai seorang pendidik. Isu-isu besar dan hangat dan sangat seronok untuk dibawa berdebat di kantin, rumah, pejabat, mesyuarat dan persidangan. Tetapi adalah lebih baik rasanya jika kita amati, beri keutamaan dan beri komen terhadap isu yang kecil-kecil dahulu, yang mungkin dianggap remeh oleh sesetengah pihak namun pada dasarnya, isu-isu kenit seperti inilah yang sebenarnya sebahagian intipati  permasalahan serius dalam dunia pendidikan. Diharap tidak ada insan yang terlelap tatkala membaca apa sebenarnya isu-isu yang TERBENAR realitinya berlaku di sekolah-sekolah.
1. Program PPSMI : Program yang dikira hebat. Murni objektif dan hala tujunya : membantu murid menguasai Bahasa Inggeris dengan lebih baik. Guru-guru Sains dan Matematik wajib mengajar menggunakan Bahasa Inggeris. Wah. Tersembur-sembur air liur guru-guru menyebut terma-terma sains dan matematik yang pelik-pelik. Sebutannya juga most of the time kedengaran super pelik. Kursus EteMs kadangkala seperti kurang membantu kerana masih ada guru yang menyebut (pronounce) main redah ikut sistem sendiri bila Guru Buddy tidak ada di sisi.Terpeleot-peleot lidah guru-guru yang tidak mesra dengan bahasa ini yang akhirnya resolusi penggunaan Bahasa Melayu dipraktikkan secara sembunyi-sembunyi dek bingung melihat murid-murid terlopong. Di SK.Pengaraan ,  jangankan Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu juga hampir semua murid dan ibubapa tidak memahami. Guru harus perlu kreatif sendiri untuk merebut perhatian murid yang juga bingung. Maka kesnya disini, guru-guru terpaksa menyelitkan penggunaan bahasa ibunda iaitu Bahasa Murut (yang guru TERBELAJAR dan TERPAKSA BELAJAR). So, bila isu PPSMI ini akhirnya ditamatkan dengan keputusan mengembalikan penggunaan Bahasa Melayu dalam pengajaran kedua-dua subjek ini bermula 2012 dengan alasan untuk mengembalikan martabat Bahasa Melayu, ramai juga yang  tersenyum gembira. Ramai juga yang buat-buat sedih sebab Elaun PPSMI akan terhenti secara automatic. Tapi kalau guru perlu lesen bahasa, rasanya guru-guru sekolah ini sudah lebih dari layak. Onsoi am..(bagus bah..) Haha.
2. Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) : Bagus kerana kerajaan memikirkan mengenai penyediaan infrastruktur ICT di sekolah-sekolah. Cuma masalah timbul bila pembekalan komputer tidak seimbang antara sekolah bandar dan luar bandar. Komputer-komputer rosak juga jarang disenggara pada tahap yang memuaskan. Bila ada kursus/latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer, sesetengah sekolah menghantar guru-guru yang tarikh pencennya cuma tinggal beberapa tahun lagi. Ada yang langsung tidak ada basic dalam penggunaan komputer. Ada yang takut menyentuh papan kekunci. Ada yang menarik tetikus sehingga terkeluar dari mouse pad. Haha. Ada yang langsung tidak mahu menyentuh kerana takut komputer rosak. Sekolah tidak ada pilihan selain menghantar mereka-mereka ini kerana golongan guru yang lebih muda terikat dengan tugas yang lebih berat. So, rumusannya kita masih kekurangan guru terlatih dalam bidang ICT. So, it is a big challenge for the Ministry then to ensure every school is adequately equipped with computers and ICT literate teachers.Kalau tidak, komputer akan sekadar menjadi objek perhiasan di sekolah semata-mata.
3. Guru Opsyen : Guru harus dikategorikan sebagai para insan yang maha agung hebat. Mana tidaknya. Guru opsyen Bahasa Melayu tetapi  terpaksa dinaikkan pangkat menjadi guru Bahasa Inggeris untuk kelas Tahun 4, 5 dan 6. Wah. Bukan guru-guru sekolah ini  sahaja sebenarnya. Ramai lagi guru-guru yang 'terterjun' dan 'tersasar keluar' dari opsyen masing-masing bila kurangnya tenaga pengajar di sekolah. So, bila kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan, bayangkanlah kerutan dahi dan peluh kami yang menitik laju bila kami sendiri gelabah, tidak pasti apa yang kami sampaikan kepada murid itu mengikut kitab silibus KPM atau tidak. Kalau ada lawatan nazir..tidak susah untuk anda membayangkan betapa serabut dan kelam-kabutnya kepala otak guru. Sementelah lagi, ada segelintir nazir yang lokek membimbing tetapi sangat suka mencari kesalahan guru. Oh..mungkin ada baiknya golongan ini kita minta bimbingan dengan mempersilakannya mengganti kita mengajar di depan dan kita catit langkah apa yang patut. Ya, sebaiknya. 
4. Pertindihan Tugas : Kalau mengajar di sekolah pedalaman, tidak ada istilah 'Itu tugas Cikgu X. Yang ini tugas Cikgu A'. Di sini,  kamilah segala-galanya. Tugas mengajar sering bertindan dengan tugas pentadbiran. Laporan itu dan ini perlu dihantar sebelum deadline. Untuk sekolah pedalaman seperti sekolah kami, penyerahan laporan selalunya dalam keadaan yang emergency kerana surat minta laporan pun sebenarnya sampai jauh lebih lambat dari deadline itu sendiri. Maklumlah kawasan hutan. Itu belum dikira tugas jadi kerani dan tukang kebun terjun. Kalau yang dua ini tidak ada kelibatnya di mana-mana sekolah maka guru harus ambil alih.  Pun begitu, lega sedikit rasanya bila kementerian sedang menimbang-nimbang untuk membekalkan tenaga pekerja tambahan untuk kerja-kerja clerical di sekolah. Sekurang-kurangnya timbunan fail di atas meja guru indah sedikit susun aturnya.
5. Kemudahan Asas : Lengkapkan dahulu prasarana sekolah dengan bekalan elektrik, air paip bersih, klinik kesihatan, kemudahan talian telefon dan jalanraya yang elok untuk perhubungan dengan dunia luar yang lebih baik dan efisien. Tidaklah warga murid pedalaman terpinga-pinga bila disorong dengan benda-benda baru. Kemudahan sekolah seperti mesin pendua, mesin pencetak, komputer, projektor LCD dan sebagainya hanya tersadai dengan lapisan habuk sekiranya bekalan minyak untuk set generator habis dan bekalan minyak baru yang ditunggu entah kan sampai entah kan tidak. Kalau set generator buat hal? Tunggu lagi set yang baru. Entah kan dapat entah kan tidak. Sistem birokrasi di pejabat sedikit sebanyak menyulitkan lagi keadaan kerana kena jumpa orang ini untuk minta ini lepas tu kena jumpa orang itu untuk minta itu dan kena jumpa orang yang lain pula untuk minta kelulusan. So, the list of errands never ends. Memenatkan sebenarnya.
6.  Sudahlah Sudah : Dunia pendidikan memang sentiasa panas. Dari isu guru merotan hingga mencabul, semuanya silih berganti menghiasi dada akhbar. Sekarang isu lesen guru pula hebat tercanang. Namun cukuplah setakat itu. Sudah-sudahlah kita berdebat mengenai isu lesen-melesen. Daripada serabut otak memikirkan penyelesaian terhadap isu-isu moraliti dan kerapuhan peribadi individu sesetengah guru, kan ada bagusnya pihak kerajaan dan kementerian datang meninjau keadaan di sekolah-sekolah seluruh negara terutamanya sekolah - sekolah pedalaman di Sabah dan Sarawak; contohnya : SK.Pengaraan di daerah Pensiangan, Sabah. Fikir-fikirkanlah cara terbaik untuk memperuntukkan sedikit dana bagi pembinaan infrastruktur seperti jalanraya bertar, klinik kesihatan dan talian telefon ke kawasan kami. Dalam usaha membangunkan modal insan secara menyeluruh, peruntukan dana sedikit mana pun akan berupaya menyumbang kepada kebajikan warga sekolah dan kampung  serta  lebih menjanjikan pulangan jangka panjang yang lumayan kepada nusa dan bangsa.

Oh..hampir terlupa. Kertas peperiksaan rupanya masih belum habis  diperiksa.  Cuti sekolah hampir berakhir. Dengan timbunan kertas yang menuntut markah, diharap teman-teman guru sempat bercuti kali ini.


Bicara ini pasti bersambung jika berkesempatan tenaga dan masa.
Oh maaf...ada yang terlelap?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails